woensdag 4 januari 2012

Doelen voor 2012

Hier had ik al aangekondigd dat ik mijn tien doelen voor 2012 openbaar zou maken via mijn weblog. Daar zei ik ook dat het Levend Monopolyspel dat ik in dat logje beschreef een doel zou worden, maar ik heb tien betere bedacht. Dat betekent overigens niet dat dat niet gaat gebeuren in 2012. Een soort subdoel dus. Hier zijn de echte:
1. Een lifter meenemen
Deze staat al jaren bovenaan mijn lijstje. Eerder zag ik ze regelmatig en altijd twijfelde ik of ik er een mee zou nemen. Maar ik wilde het stiekem wel graag een keer. Sinds ik er een doel van heb gemaakt in het officiële lijstje, heb ik nooit meer een lifter gezien. Dat wil zeggen, op die ene na, die op de weg van Aken naar Maastricht stond te liften naar Aken. Wegens non-succes geprolongeerd dus.
2. Afvallen tot onder de 90 kilo
Tja. Dit blijft natuurlijk ook altijd een heikel puntje. Jojo is my middle name. En daarvan maak ik ook geen probleem meer. Een fulltime baan in het onderwijs maakt het iemand met aanleg nu eenmaal onmogelijk om een bepaald gewicht vast te houden. Verantwoord boodschappen doen en koken kosten tijd en het onderwijs slokt al je avonden en je weekenden op. Ik ga dit jaar in elk geval weer beginnen aan de methode waarmee ik zeven jaar geleden 32 kilo in een half jaar ben afgevallen en met het vreselijkste en saaiste tijdverdrijf dat er bestaat... sport.
3. Vier doubleurs of minder halen in mijn mentorklas
Als mentor van havo 4 sta je voor een zware taak. Zittenblijfpercentages van 25 tot 40% zijn geen uitzondering. Met de juiste stimulatie op de juiste momenten kun je daar veel invloed op hebben. Mijn doel voor dit jaar is om een laagterecord van maximaal vier doubleurs (=13%) te halen.
4. Minimaal 11.000 euro voor Roemenië verzamelen
Ooit haalden we voor het project met zwerfkinderen in Roemenië dat ik vanuit mijn werk leid 10.000 euro op. Na dat topjaar is ons dat nooit meer gelukt. Na jaren van 6.000 en 7.500 euro wil ik me er dit jaar, samen met mijn collega Ilse en de acht leerlingen die meegaan voor inzetten dat topjaar te overtreffen en minimaal 11.000 euro binnen te halen.
5. Een serieuze stap verder zetten in het schrijven van toneel
Het afgelopen jaar heb ik de oorspronkelijke toneeltekst van De wijze kater van Herman Heijermans uit 1917 herschreven tot een modernere versie, die geschikt is voor leerlingen van de middelbare school. In april 2011 zal deze versie worden opgevoerd op de school waar ik werk en daarin zal ik zelf ook één van de hoofdrollen vertolken. Tussen het schrijven van een totaal nieuw en het bewerken van een bestaand script ligt één stap: een bestaand verhaal zonder oorspronkelijk toneelscript bewerken tot een toneel- of musicalversie. Die stap wil ik dit jaar maken.
6. Tien sterren bij elkaar eten
Dit doel hangt natuurlijk alleen maar af van tijd en geld. Na enige jaren weg te zijn geweest, is mijn interesse in gastronomie weer volledig terug, zowel actief en passief. Het zevende doel past bij de actieve kant, dit doel bij de passieve. Stap één wordt 21 januari gezet, als ik met mijn zus ga eten bij DaVinci in Maasbracht: de eerste twee sterren zijn dan binnen!
7. Tien meergangendiners maken voor minimaal vier personen met bijpassende wijnen
De actieve kant van doel zes dus. Tien meergangendiners maken die écht iets voorstellen, om mijn culinaire kwaliteiten terug te halen en te vergroten. Ik heb als kerstcadeau voor mezelf de Grande Larousse Gastronomique aangeschaft en ben al volop aan het lezen om nieuwe technieken en vaardigheden aan te leren. Deze diners zijn als oefening daarvoor en om meer te leren over wijn-spijscombinaties.
8. Minimaal zes landen bezoeken waar ik nog nooit ben geweest
Natuurlijk werk ik al langer aan het totaaldoel van mijn leven: alle landen ter wereld ooit bezocht hebben. De lijst is inmiddels gegroeid tot boven de 40 en moet ook dit jaar weer groeien. Omdat ik al een paar reizen gepland heb naar landen waar ik al ben geweest, en ik er toch nog wel enige uitdaging aan wil geven, heb ik mijn doel voor dit jaar gesteld op zes nieuwe landen.
9. Een zuivere tenor-C zingen
Bijna een jaar volg ik nu ongeveer tweewekelijks privé-zanglessen. Daarvoor was de fis mijn topnoot. Met een beetje geluk haalde ik af en toe een g'tje. Een jaar later heb ik al regelmatig een bes gezongen en ben ik op weg naar de tenor-c. Dat blijft vooralsnog echter te hoog gegrepen. Mijn docent zegt dat die met mijn stem gemakkelijk te halen moet zijn. Natuurlijk heeft hij er belang bij dat tegen mij te zeggen, maar ik heb er alle vertrouwen in dat hij gelijk heeft, gezien de groei van afgelopen jaar. Nog even doorwerken dus.
10. Op tv komen
De laatste keer dat ik op tv was, stamt alweer van zeven jaar geleden, toen ik 4000 euro meenam na mijn deelname aan That's the question. (Daar zou ik trouwens ook eens een logje over moeten schrijven. Niemand heeft ooit mijn monsterscore geëvenaard, maar voor de uitzending met beste spelers ooit zijn ze mij even vergeten uit te nodigen. Soms hoor ik Bert van Leeuwen nog wel eens zeggen dat de speler van die dag volgens hem de beste speler tot dan toe is, terwijl ik toch echt meer punten (256!) had). Tot zover mijn ongenoegen; het interview dat ik vorig jaar gaf voor de Roemeense nationale televisie tel ik even niet mee: ik vind het hoog tijd om weer eens op tv te komen! Ik zet in op Met het mes op tafel, maar desnoods neem ik genoegen met Lingo. (Elise?) Wellicht schrijf ik me wel in voor de najaarsserie van Topchef.
Sommige doelen zijn misschien te hoog gegrepen. Sommige doelen stroken misschien niet met elkaar (al dat eten én afvallen tot onder de 90 kilo?), maar het gaat erom dat aan het einde van 2012 minimaal vijf van deze doelen behaald zijn. Zo nu en dan, maandelijks denk ik, zal ik updates geven van de stand van zaken.

5 opmerkingen:

  1. Ik ben al uitgenodigd voor de voorrondes voor 'Met het mes op tafel' in het voorjaar. Dus ik sta al een stapje voor ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie doelen, Ruud! Ik vraag me altijd af waar je de tijd vandaan om én te zingen/spelen én te reizen én fulltime te werken. Bij mij schiet dat koken er ook vaak bij in. Vandaar Sonja nu weer...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. dus toch weer aan de doelen;)?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Clasine Zingen en spelen in mijn algemene vrije tijd of in opdracht van school, reizen in alle vakanties!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ga niet mee naar Lingo. Ik kan die Lucille niet uitstaan! Daar ga ik niet vrijwillig tegenaan kijken, hoor. Ook niet als ik er veel geld mee kan winnen. Er zijn grenzen, nondeju!
    Ik ga alleen maar in Twee voor Twaalf zitten met jou. Maar ja, daar hebben ze natuurlijk een wachtlijst van 24 jaar.

    BeantwoordenVerwijderen